Halaman

Sabtu, 9 Julai 2011

10 Lapangan Terbang Paling Ekstrem Di Dunia

10. Lapangan Terbang Lukla, Nepal
Tempat pertama yang akan dijejaki pendaki-pendaki untuk ke Gunung Everest. Siren akan memberitahu penduduk apabila pesawat akan mendarat di sini. Helikopter dan pesawat jenis Twin Otter sahaja yang boleh mendarat di landasan kapal terbang ini yang berketinggian 20 000 kaki di atas bukit.


9. Lapangan Terbang Antarabangsa Kansai, Osaka, Jepun
Tanah adalah sumber yang sukar didapati di Jepun, jadi projek untuk membina struktur ini diketuai oleh jurutera adalah kira-kira 3 batu luar pesisir pantai ke Osaka Bay. Pembinaan di pulau buatan manusia ini bermula pada tahun 1987 dan setelah siap pada 1994, jet jumbo telah mendarat di lapangan terbang ini. Pelancong boleh keluar dari lapangan terbang ke Pulau Honshu melalui kereta api, kereta atau feri berkelajuan tinggi .

8. Lapangan Terbang Gibraltar, Gibraltar
Antara Maghribi (Morroco) dan Sepanyol, terdapat wilayah kecil British iaitu Gibraltar. Lapangan terbang ini telah wujud sejak Perang Dunia II, dan ia terus berkhidmat sebagai pangkalan Tentera Udara Diraja United Kingdom dan lapangan terbang penerbangan komersil pada setiap hari. Yang menakjubkan, landasan lapangan terbang ini bersambung dengan jalan raya.


7. Lapangan Terbang Antarabangsa Madeira, Madeira, Portugal
Madeira adalah sebuah pulau kecil jauh di luar pantai Portugal. Pembinaan lapangan terbang yang mampu menampung pendaratan pesawat bersaiz komersil sangat penting kepada pembangunan. Landasan asal lapangan terbang ini hanya kira-kira 5000 kaki panjang, menimbulkan risiko yang besar walaupun  kepada juruterbang yang paling berpengalaman dan perkara ini mengehadkan import dan pelancongan.


6. Landasan Ais, Antartika
Landasan Ais adalah salah satu daripada tiga lapangan terbang utama yang digunakan untuk menurunkan bekalan dan penyelidik ke Station McMurdo, Antartika. Daripada namanya, tidak ada landasan berturap di sini, hanya ais dan salji sahaja.



5. Lapangan Terbang Congonhas, Sao Paolo, Brazil
Kebanyakan bandar besar mempunyai lapangan terbang, tetapi jarang sekali ada yang membina lapangan terbang yang hanya 5 kilometer dari pusat bandar, terutamanya di bandaraya metropolis seperti Sao Paulo.


4. Lapangan Terbang Antarabangsa Courchevel, Courchevel, Perancis
Panduan ke resort ski Courchevel memerlukan navigasi Alps Perancis yang menggerunkan sebelum membuat pendaratan di Lapangan Terbang Antarabangsa Courchevel. Jarak landasan adalah kira-kira 1700 kaki, tetapi yang mengejutkan adalah bukit besar yang berada ditengah-tengah landasan.


3. Lapangan Terbang Antarabangsa Princess Juliana, Simpson Bay, St. Maarten
Mendarat di Pulau Caribbean ini memaksa juruterbang untuk terbang rendah di atas pantai kecil, pagar dan menyeberangi jalan raya sebelum mencecah landasan.


2. Lapangan Terbang Svalbard, Svalbard, Norway
Svalbard merupakan satu kelompok kepulauan Norway yang terletak di Lautan Artik. Lapangan Terbang Svalbard terbuka kepada penerbangan komersil, menjadikannya lapangan terbang utara dunia yang membolehkan pelancong menempah tiket.


1. Lapangan Terbang Juancho E. Yrausquin, Saba, Antillen Belanda
Penerbangan untuk ke pulau seperti syurga ini sedikit menyedihkan kerana landasan sepanjang 1300 kaki, lebih panjang sedikit daripada landasan pesawat pengangkut.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan